مرغک توس

مرغک توس نام واحد تولیدی انواع مرغ های بومی تزئینی است

مرغک توس

مرغک توس نام واحد تولیدی انواع مرغ های بومی تزئینی است

مرغک توس

واحد کارآفرینی مرغک توس ، با هدف اشتغال زایی در حد مشاغل خانگی در شهر توس مشهد راه اندازی شده است.

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

 جدول واکسنهای دریافتی این نژاد از مرغ بومی از قرار زیر میباشد:


سن واکسن دریافتی
یک روزگی مارک و برونشیت
بیست روزگی مارک ، برونشیت ، نیوکاسل و گامبرو
چهل روزگی مارک ، برونشیت ، نیوکاسل ، گامبرو و آنفولانزا

  • *[ واحد آموزش مرغک توس ]*

مرغ دورگه: 

این مرغها حاصل تلاقی مرغهای بومی و نژادهای تخمگذار رنگی مانند نژاد ولسامر (welsummer) هلندی میباشد. بعلت رنگی بودن پرها و رنگ پوسته تخم مرغشان با عنوان مرغ بومی توسط مردم خرید و فروش میگردد و حتی روستاهای شمالی کشور مملو از اینگونه مرغهاست.این دسته از مرغها بیشتر جهت مصارف گوشتی مناسب هستند و از تخمگذاری متوسطی برخوردارند.(120 تا 200 تخم در سال)

 

از نشانه های ظاهری مرغ دورگه ، درشت قامت بودن آن در مقایسه با مرغ بومی است و وزن بیشتری به نسبت مرغ بومی میگیرند ولی مقاومت کمتری در مقایسه با مرغ بومی دارند.ضریب تبدیل مرغ دورگه ۳ میباشد.

 

از جمله مرغهای دورگه معروف (در بازار عامیانه) مرغ دورگ گلپایگان ، ورامین و کرمانشاه میباشد. لازم به ذکر است که مرغ دورگ گلپایگان از سایر دورگها بهتر است.

 

در هر متر مربع از بستر میتوان تا 10مرغ دورگه را پرورش داد.

  • *[ واحد آموزش مرغک توس ]*

مرغ تخمگذار رنگی: این نژاد از مرغها جزو مرغهای بومی اصلاح شده و محلی کشورهای دیگر بوده و بسیار پرتولید بوده و بهترین گزینه جهت پرورش میباشند.میزان تخمگذاری سالانه آنها بسته به نژاد بین 240 تا 320 تخم در سال است و خبر خوب اینکه شرکت ارتباطات سامان در حال تشکیل مزرعه تکثیر این نژاد از مرغهای تخمگذار میباشد.رنگ تخم این نژادها که در حال مطالعات نهایی و تکثیر روی آنها هستیم قهوه ای کم رنگ و پررنگ و کرم رنگ میباشد و بعلت نگهداری چندساله در مزرعه شمال کشور با آب و هوای مناطق مختلف کشور سازگار بوده و نژاد بسیار مقاومی میباشد.همچنین از وزنگیری بالایی برخوردار است(وزن مرغ تا 3.200 کیلوگرم و وزن خروس تا 4.100 کیلوگرم)


  • *[ واحد آموزش مرغک توس ]*


مرغ تخمگذار بومی یا مرغ تخمگذار محلی که جزو مرغهای اصیل و سازگار با شرایط آب و هوایی ایران محسوب شده و در روستاهای ایران نگهداری میشده و با تحقیقات بعمل آمده تنها مرکز تکثیر و ترویج این مرغها مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی ساری در استان مازندران میباشد که به آن مرغ جهادی و مرغ بومی اصلاح نژاد شده نیز میگویند.البته متاسفانه در سایر استانها آنچه بعنوان مرغ جهادی نامیده میشود از این دسته نیست و جزو مرغ های دورگ محسوب میشوند.

مرغهای بومی ایران طبق آخرین اصلاحات رسمی صورت گرفته حداکثر تا 180 تخم در سال میگذارند و همین امر توجیه پرورش این نژاد از مرغ را از بین میبرد و متاسفانه هنوز از طریق برخی ارگانها و سازمانهای وام دهنده ، مرغ جهادی جهت پرورش و تولید تخم مرغ پیشنهاد میشود.

  • *[ واحد آموزش مرغک توس ]*
مرغ تخمگذار به سه دسته تقسیم میشوند:

1- مرغ تخمگذار صنعتی (مرغ های سفید رنگ که در مرغداریهای صنعتی پرورش میدهند)

2- مرغ تخمگذار بومی

3- مرغ تخمگذار رنگی

4- مرغ دورگ


  • *[ واحد آموزش مرغک توس ]*